Den Haag- Rotterdam

De spoorlijn tussen Den Haag en Rotterdam bestond al in 1847. Het maakte deel uit van de zgn. oude lijn tussen Amsterdam en Rotterdam. Als er een oude lijn is verwacht je ook een nieuwe lijn. Die was er ook en die dateert van 1869, maar daarmee wordt de verbinding van Amsterdam via Woerden naar Rotterdam bedoeld. De oude lijn reed via Den Haag Holland Spoor. De verbinding tussen Den Haag Centraal, waar we opstappen, en Holland Spoor kwam pas in 1976 tot stand.De route gaat hoofdzakelijk door stedelijk gebied. U ziet een aantal markante gebouwen. Daartussen ligt nog een uitloper van het veenweidelandschap van Midden Delfland. Er rijden nu wel 10 treinen per uur in beide richtingen die er 25-32 minuten over doen. content

0,0: Den Haag Centraal (zie traject Gouda-Den Haag)

R 1,4: De torenflat die u na het uitkomen van het station aan de rechterkant ziet heeft de bijnaam het Strijkijzer gekregen. Hij is 132 meter hoog, dateert van 2007 en bestaat merendeel uit luxe appartementen.

 

foto 1
den haaag rotterdam google earth-2
foto 2

1,7 Station Den Haag Holland Spoor.

Dit station, vernoemd naar de Hollandsche IJzeren Spoorwegmaatschappij, die de “oude” lijn aanlegde, staat er vanaf 1891. Het kwam in de plaats van het eerste station van 1843.

Het is een ontwerp van D.A.N. Margadant, die meerdere stations ontwierp. Het monumentale gebouw heeft de status van Rijksmonument. Het behoort tot “de Collectie”, een verzameling van 50 stations, die een representatief beeld geven van de stations in Nederland.

foto 3

L 2,0: Meteen na het uitrijden van het station ziet u aan de linkerkant een gebouw met vierkante panelen in geel, rood en blauw. Het lijkt Mondriaan wel. Dat klopt, want hier huist sinds 2011 het ROC Mondriaan. De architect heeft zich overduidelijk door de naamgever laten inspireren. 

3,7: Station Den haag Moerwijk (sinds1996)

5,6: Station Rijswijk. Rijswijk kreeg een eigen station in 1965. Dat was bovengronds. In 1996 werd er een spoortunnel aangelegd. Het station kwam toen ook ondergronds te liggen.

6,6: Kruising met de A4. Deze rijksweg loopt van Amsterdam naar de Belgische grens. Er ontbreekt nog wel een stuk tussen Hoogvliet en Klaaswaal.

foto 4

L 8,7: De fabriek van DSM, waar o.a. antibiotica worden geproduceerd. De fabriek is via overnames en fusies ontstaan uit de Koninklijke Nederlandsche Gist- en Spiritusfabriek. Het voormalige hoofdkantoor is er achter nog te zien. Dat is nu een rijksmonument. Op het braakliggende terrein ernaast stond de Calvefabriek. Deze is in 2008 gesloten en vervolgens gesloopt. 

10,1: Station Delft. Er was al een station sinds de aanleg van de spoorlijn in 1847. In 1885 kwam er een nieuw station. Tussen 2009 en 2015 ging de hele spoorzone op zijn kop en kwam er een spoortunnel met een ondergronds station.

11,9: Station Delft Campus: in 1970 aangelegd als Station Delft Zuid. In 2019 werd de naam na een verbouwing veranderd in Delft Campus. De gemeente vond dit een betere uitstraling hebben. De TU Delft ligt namelijk vlakbij. Volgens krantenberichten zou de naamsverandering een ton hebben gekost.

14,0 Na Delft rijden we door het Abtswoudse bos en een stukje van het veenweidegebied van Midden Delfland. 

L 17,6: De toren van de Sint Jacobus kerk in Kethel. Deze RK kerk is gewijd aan de heilige Jacobus en wordt nog steeds aangedaan door pelgrims op weg naar Santiago de Compostella. 

20,3: Station Schiedam Centrum. Dit station heeft nogal wat gedaantewisselingen ondergaan: eerste gebouw in 1847; dit werd vervangen in 1889 en 1963. Het huidige station is van 2000, de overkapping van 1963 is gehandhaafd.

foto 5
foto 6
foto 7

L 21,8: De Van Nelle fabriek. U kunt hem niet missen want de naam staat er met grote letters op. Het gebouw dateert van 1929 en is ontworpen in een voor die tijd vernieuwende bouwstijl door Leendert van der Vlugt. De naam Van Nelle van de 19-de eeuwse handelaar in koffie thee en tabak heeft het gebouw behouden, maar niets ervan wordt er vanaf 1995 meer geproduceerd. Het is gerenoveerd tot een kantoren- en evenementencomplex. Het gebouw is vanwege het unieke karakter in 2014 op de UNESCO monumentenlijst is geplaatst. 

22,2: We passeren de Delfshavense Schie. Deze maakt deel uit van de scheepvaartverbinding tussen de Nieuwe Maas in Rotterdam en de Rijn bij Leiden. 

R 22,9: Rechts heeft u goed zicht op wat in 2006 in een publieksverkiezing door het City Informatiecentrum werd verkozen tot het mooiste gebouw van Rotterdam: de Mevlana moskee. Deze moskee is in 2001 voor de Turks-Nederlandse gemeente gebouwd. De minaretten zijn 42 meter hoog. De moskee is vernoemd naar Mevlana Rumi, een 13-de eeuwse filosoof. Hij predikte tolerantie, goedheid en naastenliefde. 

foto 8
foto 9

L 23,1: van links sluit de spoorlijn vanuit Gouda zich aan; deze doorkruist diergaarde Blijdorp. Twee gebouwen van de dierentuin zijn van hieruit zichtbaar. Links de koepel van de Amazona, rechts het verblijf van de giraffen. 

R 24,0: Voordat we het station Rotterdam Centraal binnenrijden ziet u rechts de skyline van Rotterdam. Op de foto ziet u van rechts naar links: kantoorgebouw First, de Millenniumtoren, de drie blokken van de Delftse Poort en het Weenacenter. 

24,5: Station Rotterdam Centraal: zie traject Gouda -Rotterdam.

 

foto 10
foto 11