Canada en Alaska

De Reis

In de maanden mei en juni van 2022 maakten we een reis van zeven weken door Noord Amerika. Eerst  dwars door Canada met trein en huurauto, vervolgens per cruiseboot naar Alaska en tenslotte per trein en bus naar het noordelijkste puntje van Alaska dat nog over de weg bereikbaar is. Daarna “noodzaakte” een gewijzigde vluchtplanning ons nog tot een kleine toegift met een excursie naar Seattle en omgeving. Een belangrijk doel van onze reis was een bezoek aan twee oude tantes van Marijke in Regina en Calgary.

routekaart
20220512_112124
IMG_0967

Toronto

We startten onze reis in Toronto, met ruim 6 miljoen inwonders de grootste stad van Canada en de hoofdstad van de provincie Ontario. We kwamen aan op 11 mei en konden in Hyde Park nog net het staartje van de bloeiperiode van o.a. de kersenbomen en magnolia’s meemaken. Een walhalla voor met name Aziatische toeristen om selfies te maken. De skyline van Toronto wordt bepaald door de vele kantoortorens met als landmark de 553 meter hoge CN tower, die tijdens ons bezoek moest concurreren met de hijskranen van bouwprojecten in het centrum.  

IMG_1123-2

De Niagara watervallen

Ongeveer 125 kilometer rijden van Toronto liggen de Niagara watervallen op de grens van Canada en de Verenigde Staten. De waterval bestaat uit drie delen en behoort de grootste ter wereld. Het is met een verval van 50-60 meter zeker niet de hoogste maar door zijn grote totale breedte van bijna 1000 meter stort er per seconde ongeveer 3 miljoen liter water naar beneden.  Je kunt met een rondvaartboot de watervallen dicht benaderen. Je krijgt ponchos uitgereikt vanwege het opwaaiende water. Bezoekers van de Canadese kant krijgen rode, die van de amerikaanse kant blauwe ponchos. Je wordt desondanks kletsnat. 

 

  • IMG_1095
  • IMG_1071
  • IMG_1068
  • IMG_1053

Trans Canada "Express"

We namen de trein van toronto naar Winnipeg. Een afstand van ruim 2000 kilometer door de bossen van Ontario. Een reis van 34 uur volgens het spoorboekje. Het traject is grotendeels enkelspoor. Dat leverde nog vier uur vertraging op vanwege het vele wachten op goederentreinen, die voorrang hebben.  De liefhebbers konden nog 4 dagen doorreizen  naar Vancouver. wij waren blij dat we een auto hadden gehuurd in Winnipeg. een plaats om snel te vergeten overigens. Wij bezochten het Museum of Human Rights, interessant, ook fotografisch vanwege de albasten traverses tussen de verdiepingen.

IMG_1164
IMG_1191
  • IMG_1244
  • BN2A3004
BN2A2981

Trans Canada Highway

De Trans Canada Highway loopt van New Foundland naar Victoria aan de westkust en is 7821 km lang. Wij reden maar een relatief klein deel ervan tussen Winnipeg en Banff. De plaatsen Regina en Calgary liggen aan dit traject. Een belangrijk doel van onze reis omdat daar tantes van Marijke woonden, toen respectievelijk 92 en 89 jaar oud. Het landschap is niet bijzonder spannend.  Graanschuren en Jaknikkers geven de belangrijkste inomstenbronnen aan. Drumheller was een omweg waard vanweg de badlands met het spectaculaire door erosie gevormde gesteente.

Icefields Parkway

Tussen Banff en Jasper loopt de Icefiels Parkway, de meest spectaculaire weg van Canada. We waren daar eind mei en vanwege het koude voorjaar waren  veel zijwegen en wandelpaden nog gesloten vanwege de sneeuw. Lake Louise bekend om zijn smaragdgroene kleur was nog bevroren  De bergen zijn tussen de 3000 en 4000 meter hoog. Ongeveer halverwege ligt de Athabasca gletsjer. Vergeleken met 1979 toen we hier ook waren heeft de gletsjer zich honderden meters teruggetrokken. We zien een paar keer beren onderweg.

  • IMG_1375
  • BN2A3044
  • BN2A3113
  • BN2A3078
  • IMG_1340
  • BN2A3089
IMG_1590

Vancouver

Via Valemount, Kamloops en Penticton bereikten we Vancouver. Met 2,5 miljoen inwoners de grootste stad van de provincie Britisch Columbia. Veel hoge kantoorgebouwen. Met de spiegelende ruiten een dankbaar onderwerp voor fotografen. In de haven vliegen watervliegtuigen af en aan. De haven is ook het vertrekpunt voor cruisschepen. Ook wij gingen hier aan boord  voor een tocht van zeven dagen naar Alaska. 

IMG_1625

De Holland - Amerika Lijn

De Holland Amerika Lijn verzorgt meerdere cruises naar Alaska. Voor ons een unieke ervaring en een dankbaar alternatief voor de route over land. Het was namelijk niet mogelijk de huurauto af te leveren in Alaska. We hadden een “stateroom” op de Nieuw Amsterdam. Eerst voeren we via de zgn. Inland Passage naar Ketchikan en vervolgens naar Juneau, de hoofdstad van Alaska. In beide plaatsen leerden we tijdens landexcursies de gebruiken van de lokale bevolking (aangeduid met First Nation) kennen. We deden aan walvisspotten en zagen een houthakkerswedstrijd. Verder naar Sagway, waar we met de historische trein omhoog naar White Pass reden, een prachtige rit. We voeren de laatse twee dagen door de Glacier Bay en het College Fjord, beide omring met bergen en gletjers. In het kleine havenplaatsje Whittier werden we afgezet op de trein naar Anchorage.     

  • BN2A3484
  • BN2A3289
  • BN2A3423
  • IMG_1683
  • BN2A3567
BN2A3671
IMG_1783

Alaska Railway

De luxe trein met veel glas om naar buiten te kijken bracht ons eerst naar Anchorage, waar niet veel te beleven viel. De volgende dag naar Denali, een enorm groot en volledig verlaten nationaal park en natuurreservaat met een gelijknamige berg, met 6194 meter de hoogste berg van Noord-Amerika. We hebben er helaas ging glimp van op kunnen vangen, want grote delen van Alaska waren in nevelen gehuld vanwege het grote aantal bosbranden. Wel elanden gezien. Vervolgens met een touringcar naar Fairbanks, waar we nog een tochtje maakten met een radarboot.

Dalton Highway

Er gaat maar één weg helemaal naar het Noorden van Alaska: de Dalton Highway. De 667 km lange en grotendeels onverharde weg is aangelegd in 1974. De weg was nodig omdat er aan de kust van de Noordelijke IJszee olie was gevonden. Die olie moest per pijplijn naar de haven aan de zuidkust worden gebracht. Voor aanleg en onderhoud van die pijplijn was er een weg nodig.  Over die weg gaat twee keer per week een busje; die doet er 16 uur over. Een rit om nooit te vergeten. Alleen in Coldfoot, ongeveer op de helft,  kun je wat te eten krijgen. De nederzetting aan Prudhoe Bay heet Deadhorse en bestaat alleen uit oliepompinstallaties, hangars en containers. Wij sliepen ook in een container. De volgende dag door het terrein van de oliemaatschappij naar de Arctic ocean. De baai was nog voor een groot deel met ijs bedekt. Sommige medereizigers namen een duik in het water. Wij zagen hiervan af.  Na dit hoogtepunt vlogen we via Seattle weer terug naar huis.

IMG_2006
20220619_094249