Via de vliegende schotel naar de luchthaven
De huidige spoorverbinding tussen Amsterdam Centraal en Schiphol bestaat pas sinds 1986. Schiphol kreeg weliswaar in 1978 al een station, maar er was toen alleen nog maar een verbinding met Amsterdam Zuid. In 1981 kwam de Schiphollijn tot stand. Deze verbond Schiphol met Leiden en met Weesp. Dit bracht nog geen directe verbinding met Amsterdam Centraal. Het 17 km lange traject kwam er uiteindelijk in juni 1986 en brengt je met de intercity in 13 minuten naar de luchthaven.
0,0: Station Amsterdam Centraal
Het centraal station is aangelegd tussen 1881 en 1889 naar het ontwerp van de bekende architect P.J.H. Cuypers, die daarvoor ook het gelijkende Rijksmuseum ontwierp. Na stevige discussies werd uiteindelijk gekozen voor de huidige locatie aan het open havenfront, op een kunstmatig eiland in het IJ. De opening van het monumentale station trok tienduizenden mensen aan. Zij betaalden zelfs om de stationshal en de destijds langste perronoverkapping ter wereld te bekijken. Het station is verschillende malen verbouwd. De laatste keer ging het op de schop tussen 1997 en 2018 o.a. Voor de aanleg van passagetunnels en de aansluiting met de Noord-Zuidlijn.
R0,2: Direct als u het station uitrijdt heeft u aan de rechterkant een doorkijkje naar het IJ met aan de overkant de ongeveer 100 meter hoge Amsterdamtoren (1), vroeger was hier het Shellkantoor gevestigd. Nu is het een kantorencomplex met op de top een draaiend restaurant. Er vlak naast staat het veel lagere, maar niet minder opvallende Filmmuseum Eye. Het witte door de Oostenrijkse architecten Roman en Elke Delugan ontworpen gebouw werd in 2012 geopend. Het heeft de bijnaam de Hagedis gekregen.
L0,3: De koepel die u links ziet is, hoe kan het ook anders, van de Koepelkerk (2), een voormalige Lutherse kerk. Nu wordt het gebruikt door het Renaissance hotel voor bruiloften en partijen
R0,6: Het gebouw rechts met het ronde dak (3) heeft meer betekenis voor u als reiziger dan u zou vermoeden. Het ziet er uit als een verkeerstoren en dat is het ook. Het is het regionale kantoor van Prorail. Hier zitten onder meer de verkeersleiders, die alle treinritten in de regio Amsterdam monitoren en zo nodig bijsturen. Amsterdammers noemen het gebouw de vliegende schotel.
L0,7: Aan de linkerkant ziet u een kerk met drie torens. Dit is de Posthoornkerk (4). Deze van oorsprong RK kerk werd in 1860 door P.J.H. Cuypers ontworpen (dezelfde als die van het centraal station). De kerk wordt sinds 1963 niet meer als zodanig gebruikt. Het rijksmonument is nu te huur voor evenementen.
R0,8: Rechts ziet u achtereenvolgens het Westerdok, de Bickersgracht en de Prinseneilandgracht. De laatste met een dubbele ophaalbrug. Op de achtergrond van deze foto ziet u nog een groot gebouw in de vorm van een poort. Dit is De Pontsteiger (5), een 90 meter hoog appartementencomplex dat in 2019 verrees op de plek van de vroegere Houthaven. De constructie valt niet bij iedereen in de smaak, getuige de bijnamen in volgorde van afnemende appreciatie: de stoel, het toiletblok of het schijthuis.
R3,5: U ziet in de verte ziet de Hemwegcentrale (6).Het is de schoorsteen van de Hemweg 8. Deze centrale is kolengestookt en wordt volgens plan in 2020 gesloten. Niet te zien is de gasgestookte Hemweg 9. Deze blijft in bedrijf. De circustent op de voorgrond behoort tot het festivalterrein de Thuishaven
5,3: Station Amsterdam-Sloterdijk (7): dit is een kruisingsstation. Sinds 1986 kruisen hier de lijnen Amsterdam-Schiphol en Amsterdam – Haarlem elkaar ongelijkvloers. In Nederland is alleen Amsterdam Duivendrecht ook een kruisingsstation. De metro gaat hier ook over de spoorlijn heen. Die ziet u aan de linkerkant. Het grote gebouw er achter is het hoofdkantoor van de UWV (Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen).
We rijden nu parallel aan de metrolijnen 50 en 51
L 6,5: Aan de linkerkant rijdt u langs de Kolenkitbuurt (8), genoemd naar een kerk met een toren die men indertijd op een kolenkit vond lijken. Hij heet eigenlijk de Opstandingskerk. Als u goed oplet is hij nog net tussen de flatgebouwen te zien.
8,8: Station Amsterdam Lelylaan (dateert van de aanleg van de lijn in 1986)
Links naast het station staat het appartementencomplex Little Manhattan (9) met o.a. 590 studentenwoningen. De hoogste toren is met ca 75 meter best hoog, maar de vergelijking met Manhattan lijkt toch wat overdreven. Ter vergelijking: het hoogste gebouw van Amsterdam, de Rembrandttoren is met 150 m twee keer zo hoog.
11,1: We buigen rechtsaf en rijden een tijdje als het ware in de middenberm van de A4 (10). Deze rijksweg loopt van knooppunt Nieuwe Meer in Amsterdam Oost tot, met een kleine onderbreking, de Belgische grens bij Zantvliet
14,5: Vlak na knooppunt Badhoevedorp duiken we de Schipholtunnel in. De tunnel is 5780 meter lang en de eerste tweesporige buis werd in 1978 opengesteld; in 2001 was ook de tweede tunnelbuis af, waarmee de tunnel viersporig werd.
17,1: Station Schiphol Airport
Het station werd in op 21 december 1978 geopend. In 1995 werd het gebouw gesloopt. Het station werd toen volledig geintegreerd in het luchthavengebouw Schiphol Plaza. In 2017 telde het 86.00 in en uitstappers. Daarmee is het op vier na het drukste station van Nederland.