Dordrecht – Rotterdam

Het traject Dordrecht-Rotterdam maakt deel uit van Staatslijn I, die tussen 1866 en 1877 werd aangelegd tussen Breda en Rotterdam. Niet andersom, want men begon in Breda. Het gedeelte tussen Dordrecht en Rotterdam was in 1872 aan de beurt. Knelpunt was de overbrugging van de Nieuwe Maas. Het 20 km lange traject gaat grotendeels door stedelijk gebied, waarvan een kleine 3 kilometer ondergronds. De intercity doet er maar een kwartiertje over, de sprinter 22 minuten; deze stopt op 5 tussengelegen stations. Het traject is maar kort, toch is er nog verrassend veel te zien.

 

0,0: Station Dordrecht: dit is nog het oorspronkelijke station van 1872, het behoort met Zwolle tot de enige twee Waterstaatsstations van de eerste klasse. De overkapping dateert van 1900. Het station is een Rijksmonument en maakt onderdeel uit van de zgn. Collectie (een verzameling van 50 stations met bijzondere architectonische kenmerken).

 

dordrecht-rotterdam-bewerkt2

 

R 1,2: De rit begint spectaculair. Vanaf de brug over de Oude Maas heeft u een prachtig zicht op de stad Dordrecht. Prominent in beeld staat de stompe toren van de Onze Lieve Vrouwenkerk. De toren is stomp omdat verzakkingen het niet toelieten om er nog een hoge spits bij op te bouwen. Dordrecht, dat in 1220 stadsrechten kreeg afficheert zich hiermee als de oudste stad van Holland. De ligging is ideaal, namelijk aan het een drukst bevaren kruispunt van vaarwegen van Europa (nog net in de verte te zien). Hier kruisen de vaarroutes van Rotterdam naar Duitsland via de Merwede en naar België via de De Dordtse Kil elkaar. Jaarlijks passeren hier 150.000 schepen (foto 1).

2,1: Station Zwijndrecht: het huidige station dateert van 1965. In 1892 was er al wel een station een paar kilometer noordelijker.

3,2: We gaan hier onder de A16 door.

IMG_4131
kijfhoek

 

 

L 5,2: Rangeerterrein Kijfhoek. Waar we zojuist het drukste vaarwegknooppunt van Europa passeerden, zien we nu links het grootste rangeerterrein van Nederland. Op dit 50 ha grote terrein liggen 43 verdeelsporen. Hier worden via het zgn. heuvelen 4000 goederenwagons per dag verwerkt. Het is onder meer de schakel tussen de havenspoorlijn naar de Maasvlakte en de Betuweroute naar Duitsland. De complexiteit van het terrein is vanuit de lucht beter te zien dan vanuit de trein (foto 2). Het rangeren gaat niet altijd goed. Regelmatig zijn er botsingen, soms met lekkage van gevaarlijke stoffen tot gevolg.

 

 

8,0.: We gaan hier over de Waal. De Waal?, die ligt hier toch helemaal niet. Toch wel, want er zijn meerdere Walen ofwel bochtige waterstromen. Deze was vroeger een verbinding tussen de Noord bij Heerjansdam en de Oude Maas bij Heerjansdam. Het Waaltje zoals hij nu wordt genoemd is al lang afgedamd en heeft hoofdzakelijk een functie voor de waterhuishouding (foto 3).

IMG_4141

 

 

9,6: Station Barendrecht. Het station ligt in een 1,5 km lange tunnel: de Kap van Barendrecht. Hier hebben we ook weer te maken met een record; niet wat betreft de lengte van de tunnel, maar vanwege het aantal sporen. Maar liefst 9 sporen gaan door deze tunnel. Overigens is tunnel misschien niet de juiste benaming. Het spoor ligt op maaiveld. Over het station zelf met de 4 sporen van de lijn Dordrecht-Rotterdam ligt de glazen kap (foto 4). De overige (goederen) sporen en alle toeritten zijn overkapt met aarde, waarop een parkje is aangelegd. De constructie dateert van 2007, maar ook Barendrecht had al vanaf het begin van de lijn in 1872 een station.

10,9: We gaan onder de A15 door.

IMG_4145

 

 

 

R12,6: Het gebouw met het honingraatpatroon is een parkeergarage beheerd door Qpark.(foto 5). Er achter ligt de Zorgboulevard met het Maasstad ziekenhuis en diverse andere zorginstellingen.

12,8: Station Rotterdam Lombardijen. Bezoekers van het ziekenhuis kunnen uitstappen in het naastgelegen station Rotterdam Lombardijen, vernoemd naar de gelijknamige wijk. Het huidige station dateert van 1996, maar al in 1964 was er een halteplaats.

IMG_4148

 

 

R 14,4: Stadion Feijenoord. Het hart van de Rotterdammer zal sneller gaan kloppen bij het passeren van de Kuip, het stadion van Feyenoord. (foto 6). De voetbalclub was 15 keer landskampioen, voor het laatst in 2017. Het stadion dateert van 1937, werd in 1994 gerenoveerd en heeft nu 51.117 zitplaatsen. Dat is onvoldoende voor de gewenst uitbreiding tot een multifunctioneel stadion. Er is lang gesteggeld over een grondige verbouwing of nieuwbouw. Uiteindelijk heeft de gemeenteraad voor het laatste gekozen. Het nieuwe complex Feijenoord City is een paar honderd meter verderop gepland, langs de oever van de Nieuwe Maas. Tenminste als de plannen doorgaan, want er moeten nog diverse hordes worden genomen.

IMG_4151
IMG_4169

 

 

L 15,2: De Essalam moskee; deze moskee werd in 2010 in gebruik genomen. Dat ging niet zonder slag of stoot. Groot probleem was de mogelijk dubieuze financiering van de bouw. Het is met een capaciteit van 1500 gelovigen de grootste moskee van Nederland. De minaretten zijn 50 meter hoog. Het ontwerp is gebaseerd op de heilige moskee in Medina (foto 7).

 

 

R 15,5: Tegenover de moskee vangen we een glimp op van de nieuwe Maas. In het oog springen een toren en twee koepels (foto 8). De koepels zijn de voormalige gashouders van een gasfabriek, die hier tot in de jaren 60 van de vorige eeuw in bedrijf was. De watertoren behoorde ook bij de fabriek en diende als schoorsteen waarbij het water voor koeling zorgde. Het terrein heeft als Mallegatpark heel andere functies gekregen en in de toekomst zal het deel uitmaken van een geheel nieuw recreatief complex met als hoofdmoot het nieuwe Feijenoord Stadion.

15,9: Station Rotterdam Zuid: het huidige station dateert van 1993, in 1877 was er al wel een halteplaats.

IMG_4156
bron: stationsweb.nl

bron: stationsweb.nl

 

 

16,2: we gaan de Willemsspoortunnel in. Dat kan sinds 1994; tot die tijd ging het treinverkeer over de Hef en de Willemsspoorbrug, het zogenaamde Luchtspoor. Dat werd een knelpunt vanwege de scheepvaart, waardoor de bruggen vaak moesten openen. Een hele vooruitgang dus voor de dienstregeling en ook minder overlast voor omwonenden. Voor ons als reiziger is het minder boeiend, want we zien niks, terwijl je bovengronds een prachtig zicht zou hebben op de skyline van Rotterdam en het scheepvaartverkeer over de Nieuwe Maas.

18,2: In de tunnel ligt station Rotterdam Blaak. Het station is gelijktijdig met de tunnel aangelegd. Het interessante deel van het station is niet zichtbaar, want het ligt bovengronds. Het gaat om de aparte overkapping van de ingang. Deze heeft diverse bijnamen gekregen, waaronder vliegende schotel, zonnebloem, fluitketel en putdeksel (foto 9).

DSC01002

 

 

L 19,1: Bij het binnenrijden van het centraal station zien we een deel van de skyline van het centrum van Rotterdam; v.l.n.r. op de foto: de Weenatoren, de Hofpoort en daar bovenuitstekend een van de torens van de Delftse poort. (foto 10).

19,8: Rotterdam Centraal Station. Voor de historie van dit station zie het traject Gouda- Rotterdam.